Wednesday, December 22, 2010

Raudhah dan Tiang Aisyah R.A.

Notis pemberitahuan pintu masuk ke Raudhah untuk wanita

Antara kubah yang berada dalam kawasan Raudhah

Mimbar Nabi S.A.W

Dari Abu Hurairah R.A., Rasulullah S.A.W. bersabda “Antara rumahku dan mimbarku adalah salah satu taman dari taman-taman surga dan mimbarku akan berada di telaga Kautsar pada hari Kiamat” - Riwayat Bukhari Muslim.

Aisyah R.A. meriwayatkan bahwa Rasulullah S.A.W. telah bersabda, “Ada tempat yang sangat penting di dalam Masjid Nabawi yang mulia, jika seorang mengetahuinya, mereka akan mengadakan undian untuk mendapatkan kesempatan agar bapat solat di sana”. Para Sahabat bertanya kepada Aisyah R.A. tentang tempat ini. Aishah R.A. menolak untuk memberitahukan lokasi tempat tersebut. Akhirnya para sahabat pergi, sedangkan Aisyah R.A. masih bersama dengan anak saudaranya Abdullah bin Zubair R.A.(anak kepada Asma' binti Abu Bakar dan juga muslim pertama yang lahir dalam masyarakat Islam semasa peristiwa hijrah ke Madinah) Para sahabat menyaksikan bahwa Abdullah bin Zubair RA melakukan shalat dekat dengan tiang Aisyah. Para Sahabat meyakini bahwa Aisyah R.A. memberitahukan tempat tersebut secara rahasia kepada anak saudaranya itu. Tempat itu dinamakan dan dikenali sehingga kini sebagai Tiang Aisyah.

Tiang Aisyah (menurut seorang jemaah dari Libya yang berbual dengan ku, lokasi katil Aisyah R.A. yang mana Rasulullah selalu bersolat malam disebelahnya hinggakan bengkak-bengkak kaki baginda... baca betul-betul tulisan pada tiang tersebut ada menyebur "sarir" - katil)

Makam Abdullah bin Zubair R.A. di Perkuburan Ma'la, Makkah AlMukarramah yang sempat diziarahi oleh penulis (lokasi petak kecil di tengah gambar)

Next posting - kisah Tiang Taubat berserta foto bidikan penulis! (tak diceritakan semasa kursus haji - penulis mencarinya sendiri di Masjid Nabawi)





No comments:

Post a Comment